28.12.10

www radców prawnych

Kodeks Etyki nie zawiera postanowień dotyczących strony internetowej radcy prawnego (czy też kancelarii bądź spółki, w ramach której wykonuje zawód). W tym zakresie zastosowanie mają ogólne regulacje dotyczące dozwolonego i niedozwolonego informowania:

Ogólna zasada: "co nie jest wyraźnie zakazane, jest dozwolone". Przy informowaniu radca winien przestrzegać pewnych zasad – informowanie musi być rzetelne, rzeczowe, nie wprowadzać w błąd i nie naruszać godności zawodowej. Musi być też zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, co wyklucza np. nieuczciwą reklamę.

Informacje o świadczeniu pomocy prawnej nie mogą więc naruszać:

  • KE
  • uchwał samorządu (np. uchwały Krajowej Rady Radców Prawnych w sprawie udziału radców w rankingach prawniczych)
  • przepisów ustaw regulujących wykonywanie zawodu
  • przepisów innych ustaw (np. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji)

Kodeks wskazuje przykłady dozwolonego informowania (art. 24 ust. 2 używa zwrotu "w szczególności"):

  • imię i nazwisko (wraz ze zdjęciem), życiorys zawodowy, posiadane tytuły i stopnie zawodowe, kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności zawodowe (w tym dodatkowe), znajomości języków obcych, preferowane zakresy praktyki zawodowej
  • logotyp Krajowej Izby Radców Prawnych, forma prawna wykonywania zawodu wraz z oznaczeniem ją indywidualizującym oraz siedzibą i adresem, forma kontaktu (w tym komunikacji elektronicznej), zasady kształtowania wynagrodzenia za świadczone usługi, stała współpraca z innymi podmiotami (radcami prawnymi, adwokatami, prawnikami zagranicznymi lub ich spółkami, współpraca z rzecznikami patentowymi, doradcami podatkowymi, biegłymi rewidentami, doradcami personalnymi, doradcami finansowymi lub ubezpieczeniowymi, rzeczoznawcami), wysokość posiadanego ubezpieczenia od odp. cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu czynności zawodowych, udzielane gwarancje usługowe
  • inna działalność radcy

KE w art. 25 wskazuje wyraźnie, jaki rodzaj informacji (bez względu na formę jej prezentowania) jest niedozwolony. I tak zakazane jest informowanie:

  • sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami
  • niezgodne z rzeczywistością lub wprowadzające w błąd
  • sprzeczne z godnością zawodu między innymi poprzez wykorzystanie łatwowierności lub przymusowego położenia klientów, nadużycie zaufania, wywieranie presji, narzucanie się, naruszanie miru domowego klienta
  • istotnie ograniczające klientowi swobodę wyboru poprzez udzielenie nierzetelnych obietnic lub gwarancji
  • radcy prawnym lub jego działalności zawodowej przy okazji występowania w środkach masowego przekazu, wykraczające poza niezbędną i rzeczową potrzebę informacji
  • wykazach (listach) klientów, którzy nie wyrazili na to zgody
  • dotyczące uczestniczenia w rankingach prawniczych i informowanie o zajętych w nich miejscach, jeżeli nie są one prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwała właściwego organu samorządu radców
  • dotyczące sponsorowania, jeżeli nie jest ono prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwałą właściwego organu samorządu radców

Powyższe zasady mają zastosowanie w pełni do strony internetowej radcy, gdyż dotyczą one każdego informowania bez względu na formę, treść, technikę i środki.

Krajowa Rada Radców Prawnych uchwałą nr 487/V/2002 w spr. informowania przez radcę o wykonywaniu zawodu za pośrednictwem Internetu oraz innych elektronicznych i cyfrowych środkach przekazu, wskazała wymogi odnośnie strony internetowej radcy. Uchwała ta podjęta została jednakże w oparciu o ówcześnie obowiązujące Zasady Etyki Radcy Prawnego (precyzowała wynikające z tych zasad postanowienia). W związku z czym, wobec wejścia w życie od dnia 1 stycznia 2008 roku KE uchwała ta w znacznej części straciła moc (pomimo braku jej wyraźnego uchylenia), gdyż jest sprzeczna z postanowieniami Kodeksu.

Warto jednakże wskazać postanowienia z uchwały, które w dalszym ciągu zachowały swoją aktualność:

  • korzystanie przez radcę z internetu mające na celu poinformowanie o świadczeniu pomocy prawnej nie może naruszać wynikających z KE ograniczeń odnoszących się do informacji
  • przekazywana informacja nie może pozostawać w sprzeczności z postanowieniami ustaw regulujących wykonywanie zawodu i nie może wykraczać poza potrzebę zgodnego z rzeczywistością i niewprowadzającego w błąd poinformowania społeczeństwa o świadczeniu pomocy prawnej
  • nie należy na stronie internetowej lub innych elektronicznych bądź cyfrowych środkach przekazu używanych przez radcę zamieszczać wszelkich reklam bądź informacji niezwiązanych ze świadczeniem pomocy prawnej
  • forma strony internetowej nie może uchybiać prestiżowi i godności zawodu
  • można umieszczać adres strony w katalogach i wyszukiwarkach internetowych
  • nie należy:
    • wysyłać za pośrednictwem ogólnodostępnych sieci przewodowych i bezprzewodowych elektronicznych (cyfrowych) komunikatów zawierających informacje o założeniu lub funkcjonowaniu strony dotyczącej działalności zawodowej radcy do adresatów, którzy się o taką informację nie zwracali
    • uczestniczyć w grupach dyskusyjnych (czatach) w sposób zmierzający do nawiązania kontaktu z klientem
    • umieszczać lub zezwalać na przekierowanie lub inne elektroniczne odesłanie do lub ze stron zawierających informacje niedopuszczalne w świetle niniejszej uchwały [a więc obecnie raczej w świetle KE]
    • wykorzystywać prowadzoną przez radcę inną działalność dla przekazywania informacji o świadczonej pomocy prawnej.