28.12.10

Pozyskiwanie klientów

Pozyskiwaniem klientów jest = bez względu na formę, treść, technikę i środki – jakiekolwiek działanie będące bezpośrednią propozycją zawarcia umowy z konkretnym klientem (pozyskanie zlecenia).

Radca prawny niezależnie od formy wykonywania zawodu może pozyskiwać klientów w sposób zgodny z prawem, dobrymi obyczajami i godnością zawodową, w szczególności nie naruszając zasad wskazanych w art. 25 niniejszego kodeksu, ani też nie korzystając z odpłatnego pośrednictwa.

Radca prawny może pozyskiwać klientów w dowolny sposób (o ile przestrzega zasad wskazanych w Kodeksie i omówionych poniżej), czyli może stosować sprzedaż osobistą (osobisty kontakt radcy z klientem), sprzedaż bezpośrednią i sprzedaż pośrednią (ale nie poprzez płatnych pośredników).

Kodeks nakazuje radcy prawnemu pozyskiwać klientów:

  • w sposób zgodny z prawem
  • dobrymi obyczajami
  • godnością zawodową
  • z uwzględnieniem zasad wynikających z art.25, tj. zasad dotyczących niedozwolonego informowania czyli informowania:
    • sprzecznego z prawem lub z dobrymi obyczajami
    • niezgodnego z rzeczywistością lub wprowadzającego w błąd
    • sprzecznego z godnością zawodu (np. poprzez wykorzystanie łatwowierności lub przymusowego położenia klientów, nadużycie zaufania, wywieranie presji, narzucanie się, naruszanie miru domowego klienta)
    • istotnie ograniczającego klientowi swobodę wyboru poprzez udzielenie nierzetelnych obietnic lub gwarancji
    • o radcy prawnym lub jego działalności zawodowej przy okazji występowania w środkach masowego przekazu, wykraczającego poza niezbędną i rzeczową potrzebę informacji
    • o wykazach (listach) klientów, którzy nie wyrazili na to zgody
    • dotyczącego uczestniczenia w rankingach prawniczych i informowania o zajętych miejscach, jeżeli nie są one prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwałą właściwego organu samorządu radców
    • dotyczącego sponsorowania, jeżeli nie jest ono prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwałą właściwego organu samorządu radców
  • nie korzystając z płatnego pośrednictwa

Powyższe zasady znajdują zastosowanie bez względu na formę wykonywania przez radcę zawodu.