28.12.10

Informowanie klienta

Radca prawny zobowiązany jest do informowania klienta o przebiegu sprawy i jej wyniku w sposób ustalony z klientem (art. 28 ust. 5).

Nadto Kodeks Etyki nakłada na radcę prawnego obowiązki informacyjne związane z podejmowaniem przez radcę decyzji o dalszych czynnościach procesowych. I tak:

  • radca powinien uzyskać zgodę klienta, w miarę możliwości pisemną, na zaniechanie wniesienia środka zmierzającego do wzruszenia orzeczenia sądowego lub skargi konstytucyjnej od orzeczenia kończącego sprawę w danej instancji (art. 28 ust. 6).
  • w przypadku gdy radca ocenia, że wniesienie środka zmierzającego do wzruszenia orzeczenia sądowego lub skargi konstytucyjnej jest bezzasadne, a klient nie zgadza się z tym stanowiskiem, radca może wypowiedzieć pełnomocnictwo. Wypowiedzenie winno nastąpić w takim terminie, aby umożliwić klientowi powierzenie sprawy i wniesienie środka odwoławczego innej osobie (art. 28 ust. 8).
  • radca może, na wyraźne życzenie klienta, wnieść pozew, złożyć wniosek lub środek odwoławczy także wtedy, gdy wcześniej wydał opinię i poinformował go o niecelowości takiej czynności, ma wówczas prawo zwrócić się o pisemne oświadczenie o jej dokonaniu na wyraźne żądanie. Nie powinien jednak wnosić środka odwoławczego w przypadku, gdy w sposób oczywisty naruszałoby to ustawowe wymogi w tym zakresie (art. 28 ust. 8). 

Obowiązki informacyjne radcy dotyczą również sytuacji, gdy został on wyznaczony do prowadzenia sprawy z urzędu. W takiej sytuacji powinien również:

  • przedstawić klientowi pisemną opinię prawną o braku podstaw do wniesienia środka zmierzającego do wzruszenia orzeczenia sądowego lub skargi konstytucyjnej. W przypadku, gdy radca został wyznaczony do prowadzenia sprawy przez prezesa sądu, o swoim stanowisku winien zawiadomić również dziekana rady izby i sąd w sposób wskazany w ustawie (art. 28 ust. 7)