28.12.10

Dozwolona informacja

Kodeks Etyki zawierają postanowienia o dozwolonym i niedozwolonym informowaniu.

Informacja:

1. Informowanie o wykonywanie zawodu oraz działalności z nim związanej jest prawem radcy prawnego.

2. Informowaniem jest inicjowane przez radcę działanie nie stanowiące propozycji zawarcia umowy z konkretnym klientem, bez względu na formę, treść, technikę i środki.

Dozwolona informacja (w szczególności):

  1. imię i nazwisko (wraz ze zdjęciem), życiorys zawodowy, posiadane tytuły i stopnie zawodowe, kwalifikacje, doświadczenie i umiejętności zawodowe (w tym dodatkowe), znajomości języków obcych, preferowane zakresy praktyki zawodowej;
  2. logotyp KIRP, formę prawną wykonywania zawodu wraz z oznaczeniem ją indywidualizującym oraz siedzibą i adresem, formę kontaktu (w tym komunikacji elektronicznej), zasady kształtowania wynagrodzenia za świadczone usługi, stałą współpracę z innymi radcami prawnymi, adwokatami, prawnikami zagranicznymi lub ich spółkami, współpracę z rzecznikami patentowymi, doradcami podatkowymi, biegłymi rewidentami, doradcami personalnymi, doradcami finansowymi lub ubezpieczeniowymi, rzeczoznawcami, tłumaczami, wysokość posiadanego ubezpieczenia, udzielane gwarancje usługowe;
  3. inną działalność radcy.

Zakazane jest informowanie:

  1. sprzeczne z prawem lub z dobrymi obyczajami;
  2. niezgodne z rzeczywistością lub wprowadzające w błąd;
  3. sprzeczne z godnością zawodu miedzy innymi poprzez wykorzystanie łatwowierności lub przymusowego położenia klientów, nadużycie zaufania, wywieranie presji, narzucanie się, naruszanie miru domowego klienta;
  4. istotnie ograniczające klientowi swobodę wyboru poprzez udzielenie nierzetelnych obietnic lub gwarancji;
  5. o radcy prawnym lub jego działalności zawodowej przy okazji występowania w środkach masowego przekazu, wykraczające poza niezbędną i rzeczową potrzebę informacji;
  6. lista klientów bez ich zgody;
  7. dotyczące uczestniczenie w rankingach prawniczych i informowanie o zajętych w nich miejscach, jeżeli nie są one prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwałą właściwego organu samorządu radców;
  8. dotyczące sponsorowania, jeżeli nie jest ono prowadzone zgodnie z zasadami ustalonymi uchwała właściwego organu samorządu radców.


 

KE wprowadza zasadę, że "dozwolone jest to, co nie jest wyraźnie zakazane" (za: Maciejem Bobrowiczem, prezesem Krajowej Rady Radców Prawnych). Kodeks w art. 24 ust. 1 wyraźnie wskazuje, że "informowanie o wykonywaniu zawodu oraz działalności z nim związanej jest prawem radcy". Oznacza to, że wszelka informacja (bez względu na jej formę, czy sposób przekazania, w szczególności reklama) jest dozwolona, o ile oczywiście nie narusza zasad wskazanych w Kodeksie Etyki (np. dotyczących niedozwolonej informacji, czy obowiązku dbania o godność zawodu).

Przy informowaniu radca winien przestrzegać pewnych zasad – informowanie musi być rzetelne, rzeczowe, nie wprowadzać w błąd i nie naruszać godności zawodowej. Musi być też zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, co wyklucza np. nieuczciwą reklamę.

Informacje o świadczeniu pomocy prawnej nie mogą naruszać:

  • KE
  • uchwał samorządu (np. uchwały Krajowej Rady Radców Prawnych w sprawie udziału radców w rankingach prawniczych)
  • przepisów ustaw regulujących wykonywanie zawodu
  • przepisów innych ustaw (np. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji)